Docenten – Gamba

Het gambafestival wordt begeleid door:

NaamWOENSDAGDONDERDAG
Saskia CoolenV
Tom Beets
V
Alison KinderVV
Pieter VandeveireVV

Saskia Coolen studeerde blokfluit aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Kees Boeke en Walter van Hauwe. Daarnaast bekwaamde zij zich op de viola da gamba en studeerde zij musicologie aan de Rijksuniversiteit te Utrecht.
Saskia Coolen maakte jarenlang deel uit van La Fontegara Amsterdam en trad op met ensembles als de Nederlandse Bachvereniging, het Freiburger Barockorchester, The King’s Consort en Tragicomedia, De Radio Kamer Filharmonie.
Met ‘Camerata Trajectina’ bepleit zij de Nederlandse muziek van Middeleeuwen tot de Gouden Eeuw. Dit ensemble maakte tot nu toe 30 Cd’s en treedt behalve in Nederland veelvuldig op in het buitenland. Zij vierden onlangs hun 40-jarig jubileum.
In 1994 richtte ze het ensemble Senario op om kamermuziek uit de Barok te spelen, waarin de blokfluit een belangrijke rol heeft.
Van 2004 tot 2014 speelde ze in Brisk Recorder Quartet Amsterdam. Dit blokfluitkwartet speelt zowel nieuwe als oude muziek, maakt muziektheater speciaal voor kinderen en produceerde de laatste jaren een aantal nieuwe Cd’s. Het ensemble werkt veel samen met acteurs, regisseurs, componisten of improvisators op zoek naar nieuwe mogelijkheden.
Met haar eigen Stichting ‘Recorders’ heeft ze diverse muziektheater-producties gemaakt.
Saskia Coolen maakte een aantal Cd’s voor het label Globe, waaronder Recorders recorded, een unieke opname op de collectie originele 18e-eeuwse blokfluiten van het Haags Gemeentemuseum.
Met beiaardier Arie Abbenes speelt zij regelmatig programma’s voor de spectaculaire combinatie van blokfluit en beiaard, die ook op Cd verschenen.
Ze was als hoofdvakdocente jarenlang verbonden aan de conservatoria van Hilversum en Amsterdam en ze geeft talloze masterclasses en cursussen over de hele wereld, vooral in de Verenigde Staten.
Ze verdiept zich in historische improvisatievormen, die als een rode draad door haar werk lopen.
Ze doceert regelmatig diminuties en ornamentatie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en het Utrechts Conservatorium.


Tom Beets is geen onbekende in de blokfluitwereld. Hij staat bekend als een uitstekend vertolker van renaissance- en barokmuziek en concerteert wereldwijd. Tom speelt ondermeer bij gevestigde ensembles als Currende en Mezzaluna. Hij was lid van SaradaCapilla Flamenca en zowel blokfluitist als organisator bij het Flanders Recorder Quartet, in België beter bekend als Vier op ’n Rij.

Tom ontving een exceptional achievement award van de Amerikaanse Recorder Society en is vice-president van de Engelse Recorder Society. Hij is de drijvende kracht achter twee van de grootste blokfluitfestivals te wereld, de Recorder Summer School te Beverly, UK en de Blokfluitdagen in Mechelen, BE en organiseert op regelmatige basis blokfluitorkestdagen onder de merknaam Air-Force. Hij publiceerde talrijke artikels over het samen- en consortspel. Als docent blokfluit en ensemble is Tom veelgevraagd voor cursussen en stages in geheel Europa. Sinds 2010 is hij redacteur van het trimestriële vaktijdschrift ‘blokfluitist’. Tom publiceert arrangementen en transripties van voornamelijk onbekende betekste renaissancemuziek bij Tre Fontane en RecorderMusicMail. Tom is tevens gambist. Naast al zijn muzikale activiteiten is hij een fervent lindy hopper.


Alison Kinder read music at Oxford University and was then given a scholarship by Trinity College of Music where she studied viol with Alison Crum, being awarded the college’s Silver Medal for Early Music Studies. She is a founder member of the UK viol consort Chelys, with whom she enjoys researching and performing programmes covering all aspects of consort music. The music magazine Gramophone said of their recent recording of Dowland, ‘if you’re looking for the most beautiful recording of the Lachrimae, this is unquestionably it’. Their recent projects have included a Dowland collaboration with soprano Dame Emma Kirkby, and a recording of the 5-part fantasias and vocal works of English composer Michael East with Fieri Consort.
Alison also has a particular interest in Renaissance viols (early viols made with no soundpost) with The Linarol Consort, who play on copies of the earliest surviving viol made by Franceso Linarolo. She has a great love of working with singers, and the affinity between the sound of the viol and the voice. She is viol player for the all-female Musica Secreta, revelling in the glorious sound of the earliest published music from the convents of renaissance Italy. She is particularly excited to be part of the project to record the newly discovered Lamentations of Antoine Brumel.
Venturing into the 18th Century with a beautiful 7-string viol named Flo, Alison plays with trio sonata group Saltarello, and a new group Apollo’s Revels with lutenist Lynda Sayce, exploring the relationship and theatrical dynamic of dance and music. Occasionally Alison holds her bow the wrong way up, abandons the frets, and plays baroque violin with baroque ensemble Dei Gratia.
A keen teacher of both children and adults, Alison is a tutor on Early Music courses across the UK, and is delighted to be visiting Mechelen this year.


Pieter Vandeveire is contrabassist en gambist. Hij volgde contrabaslessen bij Lode Leire in Antwerpen en viola da gamba bij Philippe Pierlot aan het conservatorium van Brussel.

Zijn contrabas brengt hem in de meest uiteenlopende muzikale werelden: van Ensemble A en Le Concert D’anvers, beiden orkesten gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk tot het hedendaagse werk, bv. met het Nadar Ensemble. Af en toe komt ook het grote orkestwerk aan bod, o.a. bij de Munt en het Brussels Philharmonic. Na de uren wordt er wel eens jazz en wereldmuziek gespeeld bijvoorbeeld met the Broken Heart Trio. De viola da gamba opent deuren naar Renaissance en Barok. In duo met Dieter Van Handenhoven klinkt het barokke repertoire, met BOX (Baroque Orchestration X) wordt de gamba uit zijn vertrouwde oude muziek wereld gelift en in een actuele context geplaatst bv. in samenwerking met Dez Mona of met de Amerikaanse zangeres Shara Worden.

Naast het podiumwerk is Pieter ook zeer begaan met zijn taak als leerkracht viola da gamba en contrabas aan de academies van Lebbeke, Bornem en Lier.