Docenten – Gamba

In 2021 worden de gambadagen begeleid door Rebecca Lefèvre, Thomas Baeté en Pieter Vandeveire.

Rebecca Lefèvre began her formal education in Stockholm. Later she moved to Belgium to continue her studies with Philippe Pierlot. During her studies, Rebecca was privileged to take private lessons with Wieland Kuijken and participated in master classes with Paolo Pandolfo, Jordi Savall and Vittorio Ghielmi. Following her passion for early music, she also studied the lute with Xavier Díaz-Latorre and Sofie Vanden Eynde. She performs regularly with several chamber music ensembles, including Lux Beata, BachPlus and Currende. In addition, she performs with orchestras, among which Trondheim Barokk and Le Concert d’Anvers, and has performed with established conductors such as Sigiswald Kuijken, Philippe Pierlot and Wim Becu. She has also participated in CD recordings and concerts in Europe and Japan.


Thomas Baeté «Wanneer je muziek uit een ver verleden op het podium brengt, gebeuren er twee dingen: je maakt een instant persoonlijke connectie met dat verleden, én je creëert iets helemaal nieuws, eigen en uniek van dat moment op het podium.» De dynamiek die uit deze schijnbaar tegengestelde stromingen ontstaat, maakt de golven waarop Thomas Baeté vaart wanneer hij Oude Muziek speelt, zingt, doceert of dirigeert.

Thomas’ instrumenten zijn de viola da gamba en de middeleeuwse vedels, die hij ook gebruikt om zijn stem te begeleiden. Zijn muzikale activiteiten brachten hem in meer dan 20 Europese landen, en ook verder naar Marokko, Peru, Colombia, de Verenigde Staten, Canada, Georgië en Japan. Uit passie voor veertiende-eeuwse polyfonie richtte hij  ClubMediéval op, en met zijn ensemble Transports Publics brengt hij onbekende 17de-eeuwse muziek terug aan het licht.
Thomas geeft les in Leuven en Brussel.


Pieter Vandeveire is contrabassist en gambist. Hij volgde contrabaslessen bij Lode Leire in Antwerpen en viola da gamba bij Philippe Pierlot aan het conservatorium van Brussel.

Zijn contrabas brengt hem in de meest uiteenlopende muzikale werelden: van Ensemble A en Le Concert D’anvers, beiden orkesten gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk tot het hedendaagse werk, bv. met het Nadar Ensemble. Af en toe komt ook het grote orkestwerk aan bod, o.a. bij de Munt en het Brussels Philharmonic. Na de uren wordt er wel eens jazz en wereldmuziek gespeeld bijvoorbeeld met the Broken Heart Trio. De viola da gamba opent deuren naar Renaissance en Barok. In duo met Dieter Van Handenhoven klinkt het barokke repertoire, met BOX (Baroque Orchestration X) wordt de gamba uit zijn vertrouwde oude muziek wereld gelift en in een actuele context geplaatst bv. in samenwerking met Dez Mona of met de Amerikaanse zangeres Shara Worden.

Naast het podiumwerk is Pieter ook zeer begaan met zijn taak als leerkracht viola da gamba en contrabas aan de academies van Lebbeke, Bornem en Lier.