Online blokfluitdag 3 okt – Programma

ZONDAG 3 oktober 2021

9u – 10u: Zoom infosessie – Digitale ondersteuning

10u – 11u30: Tom BeetsOh Henry! (alle niveau’s)

De Engelse koning Hendrik VIII is vooral bekend omwille van zijn extravagante levensstijl en het aantal vrouwen die hij ‘versleet’. De koning droeg de blokfluit een warm hart toe. Hij trok topmusici en componisten aan, en componeerde ook zelf. De geraffineerde muzikale cultuur aan zijn hof wordt weerspiegeld in het manuscript GB-Lbl Add. 31922, in de volksmond het Henry VIII manuscript. Tijdens deze sessie spelen we een bloemlezing uit dit voornamelijk driestemmige manuscript. We spelen mee de meest beroemde ensembles uit de oude muziek-scene. Alle blokfluiten (en andere instrumenten) zijn welkom. Deze sessie is geschikt voor alle niveaus, je kiest eenvoudigweg een stem uit die bij jou past.

Klik hier om de partituur te openen.

12u – 13u20: Ellen DelahantyMadrigalen van Gibbons en Wilbye (alle niveau’s)

Ellen zal een workshop doen rond twee stukken uit het Engelse madrigalen repertoire, namelijk “Drop, Drop Slow Tears” van Orlando Gibbons en “Thus saith my Cloris bright” van John Wilbye. “Drop, Drop Slow Tears” is een sonore en homofone werk, SATB. Het is technisch niet zo uitdagend. “Thus saith my Cloris bright” is eerder sprankelend, met enkele wissels van metrum, ook SATB. Meezingen toegestaan ;-). Mogelijks komt er nog een derde werk aan bod, een duo van Thomas Morley.

Klik hier om de partituur te openen.

14u30u – 16u00: Bart Spanhove – Corelli, De gele en de groene fluostift (alle niveau’s)

De gele en de groene fluostift‘ oftewel ‘Werken aan technische en muzikale plaatsen’. Op het programma staat prachtige muziek van Arcangelo Corelli uit 1700, meer bepaald de achtste sonate uit zijn opus 5. We werken aan de eerste twee delen. Muziek die je kan vertellen op 101 manieren. Te mooi om waar te zijn.

Klik hier om de partituur te openen.

16u30 – 18u: Robert De BreeEen improvisatie op een eenvoudige ground. (alle niveau’s)

Improvisatie is een leuke manier om je instrument te verkennen, je eigen creativiteit onder de loep te nemen, en om de geschreven muziek van onze geliefde componisten beter te begrijpen.

Improvisatie maakte vroeger deel uit van het musiceren van iedere muzikant. Een element dat daarbij op alle niveaus terugkomt is de Ground, een stukje bas dat zich telkens herhaalt en waarop je heerlijke melodieen kunt improviseren (denk bijvoorbeeld aan Greensleeves of de Ciaconna). Daarom wil ik me in deze workshop daarop richten. We vinden bijvoorbeeld leerboeken terug voor amateurs (zoals de Division Flute), maar ook supermooie composities door de meest beroemde componisten (zoals Bach of Monteverdi).

Lijkt het je leuk daar een eerste stap mee te zetten? Kom dan meedoen met deze workshop, waarbij ik je online vanaf 1 noot leer te improviseren op een paar eenvoudige grounds zoals de passacaglia en folia. Heb je al een beetje ervaring en wil je specifiek advies, laat ons dat dan even weten en dan kun je wat voorbeelden online laten horen. 

Klik hier om de partituur te openen.

19u30 – 20u15: Informeel concert Robert De Bree: De Partita

Johann Sebastian Bach was een meester op het orgel. Een orgel kan verschillende noten tegelijkertijd spelen wat resulteert in akkoorden & meerstemmigheid. De meeste solo werken uit Bachs tijd zijn voor zo een meerstemmig instrument. Een van de grote uitzonderingen daarop is Bachs BWV 1013 voor fluit solo: de fluit kan maar één klank tegelijkertijd voortbrengen en toch impliceert Bach meer dan eenstemmigheid. Voor dit concert combineert Robert deze twee ideeën in een prelude voor elk partita deel op een meerstemmig etnisch blaasinstrument dat ook in de tijd van Bach elders werd gebruikt. Er ontstaat een spanningsveld tussen de eenstemmige, maar meerstemmig bedoelde muziek van Bach voor het blaasinstrument fluit, en de ‘meerstemmige’ muziek die deze etnische instrumenten voortbrengen.