Online blokfluitdag – Programma

ZATERDAG 3 juli 20201

9u – 10u: Zoom infosessie – Digitale ondersteuning

10u – 11u30: Tom BeetsWilliam Byrd, Pavan & Galliard (alle niveau’s)

Tijdens de eerste sessie van de dag spelen we zesstemmige consortmuziek van William Byrd. Kies een stem, en laat je begeleiden door blokfluiten, gamba’s en klavecimbel! Het is de bedoeling dat je probeert van stem te wisselen, zodat je van alle registers proeft.
Wat heb je nodig voor deze sessie?

  • Een blokfluit. De eerste twee stemmen passen het best op een sopraan of tenor.. Stem drie speel je op een alt of tenor. De vierde stem is geschreven voor tenor of grootbas, en de twee onderstemmen voor bas. Deze laatsten kan je ook spelen op grootbas in C of F. Speel je ook een andere instrument behalve blokfluit? Dat kan je ongewtijfeld ook gebruiken. De twee onderste stemmen zijn het eenvoudigst. Stem 6 is ook beschikbaar voor alt.
  • De partituur (nieuwe versie op 8 juni) – Op voorhand doornemen en afdrukken om tijdens de sessie te kunnen meespelen.
  • Lees je moeilijk van partituur, dan kan je hier ook stem 6 downloaden voor bas en voor alt.

12u – 13u20: Maria AyerzaMysterieuze opdrachten (alle niveau’s)

Op zoek naar de geheime partij: raadsels en canons: Wat zou je denken als je de bladmuziek voor een duet krijgt, maar het blijkt dat er maar één stem is genoteerd met daarnaast een mysterieuze aanwijzing: “de middenweg is gedeeld“? 
Raadsels werden populair in de gouden eeuw van de polyfonie (ca. 1450–1600). Soms hadden ze een didactisch doel, om jonge leerlingen of amateurmusici aan het denken te zetten. Maar er zijn ook zeer complexe raadsels verwerkt in de missen, motetten en chansons van de grote meesters zoals Josquin Des Prez of Johannes Ockeghem. Tijdens deze workshop ‘ontcijfer’ je samen met María een aantal voorbeelden en speel je samen met haar het resultaat.
Wat heb je nodig voor deze sessie:

14u30u – 16u00: Lucie Horsch – De Franse en Italiaanse stijl onder de loep (niveau 4)

Lucie zal tijdens haar workshop ingaan op de stilistische verschillen tussen Franse en Italiaanse Barokmuziek en de consequenties die deze hebben voor de blokfluittechniek waarmee we als spelers deze twee stijlen kunnen benaderen. Dit gebeurt aan de hand van fragmenten uit twee bekende standaardwerken voor blokfluit: Een sonate van Guiseppe Sammartini en de preludes van Jacques-Martin Hotteterre uit zijn collectie L’Art de Préluder. Bij deze twee stukken komen verschillende technieken voor die ons in staat kunnen stellen om expressief uiting te geven aan de muziek.
Wat heb je nodig voor deze sessie:

  • Je altblokfluit.
  • De partituur van het Hotteterre fragment (in uitgave en facsimilé). Ter info, op IMSLP kan je de volledige bundel vinden.
  • De partituur van een sonate van Sammartini. De eerste pagina vertelt je wat te oefenen.

16u30 – 18u: Bart SpanhoveBarokmuziek verstaan (alle niveau’s)

In de 18de eeuw wordt muziek ten volle als taal beschouwd. Net zoals een taal voorzien is van allerlei tekens, uitdrukkingen en figuren is barokmuziek begrijpelijk als je deze symboliek verstaat. Wat iedereen vroeger wist, gaan wij op 3 juli met plezier bestuderen. Voor jong en oud, voor gepassioneerde musici.
Wat heb je nodig voor deze sessie:

  • altblokfluit (voor het vertolken van de composities van Purcell, Telemann, Händel en Marcello)
  • de partituren – Op voorhand doornemen en afdrukken om tijdens de sessie te kunnen meespelen.

19u30 – 20u15: Concert met Lucie Horsch: Metamorfose

Lucie is geen onbekende in het blokfluitwereldje. We zijn dan ook blok te mogen aankondigen dat ze op 3 juli in de avond ook een concertje brengt. Ze speelt enkele van haar favoriete werken tot in de huiskamer. We horen in het programma Metamorfose composities van Van Eyck, Isang Yun, Telemann en anderen We kijken er naar uit!